Donny George Youkhanna

عالم آثار وكاتب

دوني جورج يوخنا

هو عالم آثار عراقي, أحد أشهر الآثاريين العراقيين حيث ألقى العديد من المحاظرات في عدد من الجامعات حول العالم, اشتهر دوني جورج بحملاته من أجل الحفاظ على المتحف العراقي ومحاولاته من أجل استعادة الآثار المسروقة منه. و شرع في اعادة بناء المتحف العراقي. من أهم منشوراته “مخازن في بلاد ما بين النهرين القديمة” عام 1985. و أحد أبرز مؤلفاته “بنية الألفيه السادسه قبل الميلاد في تل الصوان”.

ولد دوني جورج عام 1950, في العراق. صارع بشكل كبير للحفاظ على اثار العراق ومنعها من السرقه والترحيل.نجح دوني جورج في استعادة 15,000 من اثار بلاد ما بين النهرين.

في عام 2003 تم انتخابه كعضو اللجنة الإقليمية الدولية للانتربول,و عضو اللجنة الوطنية العراقية للتربية والعلوم والثقافة العراقية واليونسكو في عام 2004 . وفي عام 2005 اصبح رئيس هيئة الاثار العراقيه, عمل كأستاذ زائر في جامعة نيويورك الحكوميه في ستوني بروك

 بالإضافة إلى مناصب فنية مهمه اخرى, والتي رافقت المناصب الإدارية التي تولاها والتنقيب عن الآثار في معظم مناطق العراق

ومن أبرز مؤلفاته “بنية الألفيه السادسه قبل الميلاد في تل الصوان”,و “وصناعات الحجر في تل إس-صوان”, كما شارك في تأليف “كارثة، ونهب وتدمير ماضي العراق”.

أما أهم منشوراته فكانت “مخازن في بلاد ما بين النهرين القديمة”, و”الأمثال في بلاد ما بين النهرين القديمة”, و “الدقة الحرفية لمواد نمرود الذهبيه”.

توفي في 2011, في سكته قلبيه في الولايات المتحده

 

Donny George Yokhanna
An Iraqi archaeologist, author, and scholar. One of the most significant Iraqi archaeologists, he lectured in many universities all around the globe. He made undying efforts to protect and claim back the Iraqi heritage, and prohibit stealing it. One of his most important publications was “Stores in Ancient Mesopotamia” in 1985. And one of his great authored works “Author of Architecture of the Sixth Millennium B.C. in Tell Es-Sawwan”.
Donny Georage was born in 1950, and he spent the majorty of his life protecting and dedicating himself to secure the Iraqi artifacts.
In 2003, he was elected as a member of the International Regional Committee of Interpol. and in 2004 he was also elected as a member of the Iraqi National Committee for Education, Science, and Culture, Iraqi UNESCO. And in 2005 he was considered a member of the Iraqi Science Academy, Department of the Syriac Language.
Gladly he succeeded in recovering over half of the 15,000 Mesopotamian artifacts.
Few of his most remarkable publications are “Craftsmanship of the Nimrud Gold Material”, “Proverbs in Ancient Mesopotamia”, and “Stores in Ancient Mesopotamia”. In addition to that , some of his prominant authored works, such as “Catastrophe, The Looting and Destructions of Iraq’s Past”, “Architecture of the Sixth Millennium B.C. in Tell Es-Sawwan”, and “The Architecture of the Sixth Millennium BC in Tell Esswwan”.
Donny George Yokhanna,died on 11 March 2011 as a result of a heart attack, in the united states of America.

MENU

Back

Share to